Visie

Kinderen die Kindcentrum De Kwartiermaker verlaten zijn zeer zelfbewuste en gemotiveerde kinderen die vol vertrouwen de volgende stap in de maatschappij kunnen nemen. Ze zijn in staat om zelfstandig en samen met anderen gestructureerd en overzichtelijk te handelen, waarbij het verkrijgen van kennisinzicht als basis dient voor kennisconstructie.

Als je weet wat je sterke kanten zijn en je weet welke leerstijl het best bij je past, kun je op je eigen niveau presteren. In het leven kom je steeds weer voor nieuwe uitdagingen te staan, die ieder een eigen aanpak vragen. Efficiënte strategieën kunnen het leerproces aanzienlijk versnellen. Een belangrijk organisatorisch vermogen.

We kunnen vaak veel meer zelf dan we denken. We helpen kinderen bewust te worden van de soorten hulpbronnen die in en buiten zichzelf beschikbaar zijn. De kinderen ervaren dat ze op eigen kracht heel ver kunnen komen, maar leren ook wanneer het beter is hulp in te roepen. We ontwikkelen het eigen denk- en onderzoeksvermogen.

Kinderen leren wat motivatie is, wanneer ze het niet hebben en waardoor dat kan komen. Ook leren ze welke gedeelten in hun brein daar verantwoordelijk voor zijn. Het allerbelangrijkste is dat kinderen ook leren om door te zetten bij tegenzin en tegenslag.